tisdag 15 november 2011

ATT BYGGA ELBIL

Alla delar från bilen gick på en annons och som tur köpte en kille allt för 2000kr. Jag hade konstruerat enkelt adapter plattan mellan motor och växellådan och en mellan länk är svarvad samt hade jag svetsat lamell direkt på.

Och då var det dags att provköra bilen. Första rundan gick med bara en 12V batteri och det hade fungerat hur fint som helst. Nästa steg hämta batterier från frus farbror som har städ firma och massa gamla batterier. De var mycket hjälpsamma att provköra ordentlig i några dagar. Provkörning med riktig kontroller och spänning hade visat att bilens prestanda är OK och att hastighet up till 90km/h är möjligt utan problem. Nästa steg var att hitta batterier och matchande laddare. Jag hade funderat 5 mil räckvid och 1timme/mil laddning tid och det bästa ”deal” för pengarna hade varit Dyno batteri pack med 10st 140Ah bly batterier från ETPAB plus en Zivan NG3 laddare 120V 18A ladd ström. En månad senare batteri pack med laddare är leverat och under tiden jag väntade på delar batteri hyllor är konstruerade och bilen är elektrisk kompletterad med 2 st DC-DC omformare från Siemens. Och då kom mycket efterlängtade batterier och bilen blev ”klart”.


Sedan så börjar kampen att registrera bilen och göra bygge laglig. De som är intresserade hur det gick till kan läsa på: http://www.evalbum.com/2078.
Efter besiktningen alla bitar kom på plats och jag tänkte varför jag har kört bensinare alla år hittills? Och som i varje saga något måste gå på tok. Det hade visat sig att batterierna pallar inte höga strömmar och att dem är inte konstruerade för Elbil… först 2st som hade dött, sedan hela pack gick hade bare slutat fungera. Nästa kamp hade börjat att få bilen tillbaks i trafiken. ETPAB som sålde batterier till mig skickade ett helt nytt pack till mig och jag sålde samma pack på blocket efter att annons hade varit ute i 35 minuter… Och så klart vad finns att köpa för batteri som fungerar bra i Elbilar, självklart LiFePO4 batteri som folk pratar om. Och vad köper man en sån?  



Jag hade kontaktat många leverantörer ang. litium batteri och priserna var från 1,25USD/Ah och uppåt. Och i början av september 2009 fick jag erbjudande från China Hi-power battery att köpa batteri pack med laddare och cell balanserare för mycket förmånligt pris. Jag hade inte tvekat en sekund och 40 celler med 100Ah är beställda samt en 3kw laddare och balanserare. Och nån månad senare:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar