söndag 20 november 2011

BATTERI JAKT


Efter att jag bestämt mig för att köpa litiumbatteri då var det dags för att räkna ut hur stort batteri skulle jag köpa. Test körning med min ELCAT avslöjade att bilen är ganska energi törstig. En mil åkning kräver 1,5kWh elektrisk energi. Bilens komponenter klarar 72-90V spänning. Jag bestämmer mig att satsa på 72-90V batteri pack.
Litiumceller har oftast 3,2 till 3,3V spänning. Så mitt val var 24celler som motsvarar 76,8V nominellt. I praktiken batteriet skulle vara närmare 80V, och när klart laddat batteri paket skulle komma upp till 90V som senare sjunker tillbaks till 80V. Om man skulle komma sex mil som jag hade planerat så behövdes det minst 10,8kWh energi.  Applicerad på ett batteri pack som är 76,8V måste man köpa minst 140Ah. Att använda batteri sparsamt och kunna använda den 5000 ggr så måste pack vara 1,3ggr store och ska helst inte urladdas mer än 70 %.  Batterierna har också annorlunda laddnings spänning beroende på vem som tillverkar dem.  Batteri ska utrustas med BMS för att skydda eventuellt överladdning och drastisk urladdning som skulle kunna permanent skada cellerna.
80 % utav litiumbatterier produceras i Kina men bästa pris hittar man inte hos tillverkarna utan hos återförsäljarna, konstig nog. Kineser gillar förhandling och prisförslaget som man får först är 20-50% högre än riktiga priset. Jag hade erfarenhet av kineser och kinesisk batteri sedan mitt första projekt och jag visste att tålamod behövs samt medköpare om möjligt för att göra en bra deal. Flera intresserade innebär att man beställer mer och pga. det får man rabatt puls att man delar på fraktkostnad.  Jag använde mig av ELBILFORUMET och annonserade ut mitt batteri köp.
Jag var i kontakt med: 
Jag fick 1,07 upp till 2USD/Ah som prisförslag för mitt batteri. Under tiden hittade jag flera som ville köpa och jag inledde nästa förhandlings omgång.  Nu skulle vi köpa 10000Ah och även andra börjar jaga kontakter och försöker hittar bra prisförslag. Under tiden en av intresserade hoppar av och det betyder dyrare batterier för oss som är kvar i jakten.  I början av juli ’11 var det bästa erbjudande 1,05USD/Ah från en Kina leverantör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar