onsdag 16 november 2011

GENOM ATT KÖRA ELBIL SPARAR MAN MYCKET PENGAR


I två år körde jag min konverterade Fiat. Bilen väckte uppmärksamhet och jag fick svara på många frågor om bilen och hur jag konverterade den. Idag besitter jag mig mycket kunskap om olika typer av batterier samt om den mekaniska delen kring bilens funktion.
Jag startade den här bloggen för att vissa fördelar med att äga en elbil, inte bara utifrån miljö perspektivet utan även utifrån privatekonomi perspektivet. Och elbilar fungerar. Mina tre bilar är konkret bevis på det. .
Man kör smart eftersom man planerar hur och var jag åker. Det tar fem extra minuter per mil. Jag kör vanligtviss 50-80km/h. Jag kan köra snabbare men jag väljer fem extra minuter framför mer pengar i kostnader.  Jag älskar att köra mina el bilar och jag har märkt att jag stressar mycket mindre. När jag körde vanliga bilar då körde jag i snitt 120km/h varje dag minst 2 ggr per dygn eftersom man kan välja vilken strecka man åker från Kumla där vi bor till Örebro där jag jobbar. Man kan välja mellan motorväg och landsväg. Idag när jag jämför tids skillnad då blir det 3-5min/mil extra men el bilen, alltså 10 extra minuter per dag.
Jag förbrukar 1,2kWh/mil i snitt det motsvarar 1,5kr/mil. Medan vanlig bil förbrukar 8 till 10 gånger mer, minst 10kr/mil. Snälla jämför de 2 siffror!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar