fredag 9 mars 2012

Solcells projekt – material inköp


Nästa projekt jag driver blir solcellsanläggning för att minska beroende för elektricitet. Vi ska montera 10 paneler att börja med och det blir totalt 2300W i produktion när det finns sol. Energi ska konverteras från likström till växel ström med en inverter som ska kopplas till huset/nätet. Överskot utav produktion ska skickas till nätet och på så sett behöver vi inte investera i extra batterier där energi skulle lagras för senare användning. E-on som är nät ägare där vi bor byter vanligt mätare mot en annan typ som mäter +/- utan extra kostnad. Med andra ord vi säljer och köper elektrisk energi, eller minskar förbrukning med energi som solcellerna orkar producera när solen lyser.

Sverige är inte bästa landet för solceller men en bra sommar kan faktisk generera mycket energi eftersom solen är framme ganska länge.

Cellerna har följande egenskaper: PVE6

Inverter som jag har köpt är: SMA SunnyBoy TL 4000


Hela projektet är min dröm sedan länge tillbaka. Bitarna föll till plats när jag fick möjlighet att köpa cellerna till förmånligt pris nyligen. Efter solcells inköp en hel del tid gick åt att hitta inverter som passar till applikation och till budget som jag hade planerat. Nu är det på väg till Kumla från Tyskland. Kablar är på väg också.
Jakt att hitta enkelt monterings material kvarstår. Jag kan bygga fästen själv och konstruera skenor samt kombinera beslag för bästa hållbarhet men kostnad mot förbrukad tid att bygga är dilemma som svänger mot högre kostnad istället för mer tid att bygga… som sagt dilemma fortfarande!
Fler inlägg om projektet kommer i framtiden. Hej så länge…
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar