söndag 21 juni 2015

Autoped NV elektrifiering batteri fortsättning

Midsommar ledig och en timme inspiration har resulterat med mycket svett, en hel del klippning och limning samt mycket omsorg. Med andra ord en gammal kabinveska samma årsmodell som Autoped från Myrorna för 40kr har blivit klädsel överdrag för Autoped NV – elmoped batteri:





Känns bra och resultat är fantastisk! Nu kan man konstatera att verkligen det blev så gott som 100% klart… J

Sista utmaning är att renovera sits men det känns inte nödvändig, jag kanske hittar bättre begagnad. Har redan köpt en annan fabrikat men det inte är i närheten bekväm som original, så sökande fortsätter. Har skaffat också en kedjaskydd Crescent och hoppas att kunna montera i framtiden…

Fortsättning följer…




lördag 20 juni 2015

Glad elbils midsommar!

Det är midsommar och dags att läsa av elproduktion. En till ganska tråkig år backom oss med inte så värst mycket soldagar och så totalt sedan installation fick vi nästan 7000kWh:



Autoped NV – vintage elmoped är klart byggd. Fungerar så bra och stabil. Super rolig skapelse som kommer upp till 4mil/laddning och kan åka så snabbt som 50km/h. Fantastisk svårt att avstå köra så fort jag har 10-15minuter tid att hoppa på och njuta av vind i ansikte. Återstår att snygga några detaljer när jag hittar inspiration, annars 100% fungerande:



Laddhybriden fungerar som en klocka. Jag har idéer att bygga ett nytt objekt därför är pärlan annonserad och står till salu:



Ion elbil är fullträff sedan inköp. Uppfyller alla krav vi har för lokal transport. Kommer 12-13mil i sommar Sverige. Lätt att köra, bekväm, driftsäkert, ekonomisk, lättlastad och flexibelt. Har försökt att hitta ursäkt att bytta till något annat elbils objekt men hittar ingen. Kanske om någon kommer med bra bud… J




Glad midsommar och provkör elbil, det är så fantastisk gott att säga upp abonnemanget hos oljebolagen och sluta smutsa omgivningen!!!     



tisdag 2 juni 2015

Autoped NV elektrifiering projekt 100% fungerande

Helgen i garage gick åt att fortsätta bygga Autoped.
Motor fick nya inställningar tack vare nykommen programmeringskabel, så motorstyrkan är ändrat och uppåt justerad  och Autoped är mycket rappare. Regenerativ inbromsning också justerad uppåt. Ljus fick 2 st LED:





Bromsarna är moderniserade med skivbroms samt passande bromsok, det är mycket tryggare med både fram och back bromsar. Fick också komplettera med ny broms wire eftersom gamla har spruckit, tiden har gjort sitt. 



Nästa på listan var nyckelbrytare eller snarare omkopplare som växlar mellan motor på/laddning av och laddning på/motor av. Har bestämd sedan tidigare att laddaren ska byggas in i bensin tank och att brytaren ska få plats där nånstans samt att alla kablar ska gömmas in i tank så att dem syns inte… och så efter några ingrep med borrmaskin och sticksåg så blev det:



Återstår att klä batteri med skinn så att det liknar mer en påhängsväska än batteri paket. Det tar lite tid och fundering men hoppas att kunna fixa snart. Skulle vara politisk korrekt att fixa backljus också. Funktionsmässigt är Autoped så gott som 100% fungerande. Max hastighet är 45-50km/h beroende förarens vikt och vägunderlagg. Batteri är fantastisk stabil och räcker till 1-2 timme körning beroende åkhastighet. Räckvidd är upp till 4mil i långsamt takt.

Återkommer med fler bilder och eventuellt video.