lördag 15 oktober 2016

Hyundai IONIQ - pris

En av dem mest spännande elbils nyheter kommer från Hyundai. Dem har skapad ny plattform tillsammans med KIA och byggd el-bensin hybrid, plug-in samt ren elbil i samma bil. Jag har redan provkört KIA NIRO:


Hyundai syskon heter IONIQ:

http://ackumulator.blogspot.se/2016/11/jag-har-provkort-hyundai-ioniq-electric.html

och så visar Hyundai priserna för nykommande modeller:



el-hybrid är mindre intressant, det blir samma drivlina som i NIRO och bra kör egenskaper säkert, fast det är objekt för nyfikna för eldrift som önskar försmaka lite i form av Prius liknande i annorlunda kostym. IONIQ elbil däremot ställs mot massa elbilar som redan finns. Nykomling IONIQ måste vara lika bra som Nissan Leaf som är mest sålda elbil eller bättre, lika skarp som VW e-GOLF som är synonym och mått för bilar i samma klass, eller lika billigt och tillgängligt till massor som Renault ZOE med sin pris/kvalité/räckvidd…

Tittar man specifikation, utrustningslistan och priset 371.900kr så har jag spontant känsla att vända huvudet och inte ens titta. Hur tänker Hyundai egentligen? Mindre batteri på papper än i Leaf & ZOE, mer räckvidd med mindre batteri på papper, högre pris än både ZOE & LEAF samt bara 10.000kr mindre än VW e-Golf som i standard utrustningslistan har allt man kan få i klassens symbol!? Vad har Hyundai för agenda? Hur skulle man kunna sälja elbil med så saftigt prislapp när ZOE tex. finns med nya 41kW batteri och 400km räckvidd, eller när OPEL är så gott som leverans klart med elbil som klarar 500km!

Ibland så introduceras elbilar som är så bra, så stabila, mycket bättre än konkurrenter,  med det klassiska ”less is more”… exempel: KIA SOUL EV… Jag har provkört KIA, jag vet vad den står för, men SOUL EV är dömd för att stå i bilsalongen med saftigaste prislapp i klassen, inte ens värt att skriva om! Hyndai IONIQ syskon i mina ögon luktar likadant, tyvärr!

Lycka till IONIQ!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar