fredag 7 oktober 2016

Jag har provkört KIA NIRO

Fredag, en timme ledig, vad skulle man kunna provköra? Jag åker till KIA och hoppas dem har NIRO - demo bil,  ingen elbil men elhybrid, det gör inget!
I Salongen står en Niro:


Jag provsitter och försöker ställa stol, ratt, börjar hitta detaljer i bilen så som brytare, USB laddare, osv. Känns bra, bekväm stol, lätt att hitta omkring. Jag flyttar mig på back stolen bakom främre inställd till mig, gott om plats och bekväm, känns stabilt. Ut och öppna bagage, helt OK, lite spartansk, ingen reservhjul bara cell plast under mycket tunn bagage golv med lift och reparation kit, som i många andra bilar för att ha så lågt vikt som möjligt... Säljaren kommer och vi börjar med introduktion och några minuter senare har jag nyckel i handen med agenda att provköra och ge chans till NIRO:


Igen lätt att hitta rätt position bakom ratten och parkoppla telefon. Start liknar att starta Leaf typ man hör ingen motor, bara ljud som låter futuristisk och displayer som tänder.
OK, växelspaken i D och börja glida, tyst, ljudlös, elektrisk, som i elbil. 3-400m från parkering till motorväg helt elektrisk, utkörning på motorväg då kickar förbrännings motor in och vups 80km/h. Lite rickig känns växellåda tillsammans med motor, inget brutalt bara små fördröjningar som att glidande framåt fick 4-5 pulser, vet inte om medel förare skulle märka. Körning är helt avslappnad och enkelt, ingen direkt provocerande hoppning inte ens när man trycker accelerator till botten, det känns att bilen är avslappnad och programmerad för snål ECO körning. Några km senare jag kör 120 och stundtals lite snabbare för att köra om långtradare och andra trafikanter som blinkar och svänger mot köpingcentrum. I högre farter man hör bakaxel, asfaltljud från Michelin Energi Saver som är fabriksmonterad. Jag försöker bläddra olika inställningar under körning och hittar det mesta. Finns gott om bra att ha finesser så som filövervakning, auto broms, adaptiv Farthållare,  osv. Display är också ganska lätt att navigera men tar lite tid att gå igenom allt, det finns massa olika vyer, hybrid display, android auto & Apple carplay, tar tid att gå igenom allt...
Nu är jag framme hos fru på hennes jobb och hon hoppar in och börjar köra. Hon tycker att NIRO är lätt körd, mycket rymligt, lätt att se omkring, hon jämför med Prius III och tycker att NIRO är lättare att köra, att den rullar lättare och känns stabilare, hon också gillar sittposition och bekväma stolar. Nu är vi tillbaka till ÖBAB KIA dealer i Örebro och hon parkerar med hjälp av Backkamera i ganska trång parkeringsplats. Gott känsla efter provkörningen. Vi lämnar bakom oss Idol bilen:




Snitt förbrukning enligt Färddator är 0.56L/mil, eldrift fungerar ok fast det inte är så lätt att köra helelektrisk fast NIRO inte är byggd med detta agendan, det skulle vara bensin/el blandning där man använder båda för att sänka förbrukning så mycket som möjligt. Är man försiktigt och väder är fint så tycker jag att under 0.5L/mil är möjligt! Säljaren avslöjar att dragkrok finns som alternativ och det är bästa nyhet hittils eftersom man kunde inte ha det tidigare på hybrider, men KIA  NIRO har godkännande för det om man beställer förberedda varianten från fabrik. Introduktions erbjudande är klart bra deal I mina ögon, NIRO är steg framme jämfört med Prius som var synonym för hybrid men säljs med gammal NiMH batteri som inte är i närheten av moderna litium i NIRO tex. Vi diskuterar affär med säljaren, vi hittar lätt kompromiss, vi åker hem med bra erbjudande att byta diesel mot hybrid, låt oss tänka över helg och räkna om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar