fredag 20 januari 2017

Jag har provkört Renault ZOE ZE 40

Tisdag, jag läser mail från Julius Larsson säljaren på Rejmes-Örebro som ärVolvo/Renault auktoriserad återförsäljare, det står att Renault ZOE ZE 40 finns i Örebro och att bilen är tillgängligt för provkörning. Onsdag, det kommer riktigt uppskattad bekräftelse för bokat provkörning i skriftligt form med detaljerad beskrivning av bilens utrustning, nåt sånt man inte ser varje dag:



Torsdag, jag hämtar bilen. Introduktion är som det brukar vara; ”Varsågoda! Här är nycklarna! Trevlig provkörning, vi ses imorgon!”



Renault ZOE ZE 40 är ljus blå metallic, jag gillar färgen, det är en av mina favoriter. Att ställa stolen är lätt, ratten är också ställbar generös upp-ner-fram-tillbaka. Jag sitter OK, vi har haft massa Renault bilar och ZOE liknar Modus som vi hade älskat så mycket. Jag kopplar telefon till bilens multimedia, lätt och intuitivt är det och så ringer telefon samma sekund, det låter helt OK. Radio fungerar och jag fick ställa om ljudet till Arkamys, extra BAS och diskanter enligt min smak, wow ljud är utmärkt, skulle vara roligt att prova BOSSE!
Jag skulle backa från parkeringen tillbaka till min parkerade E-UP, back kamera tänds och att backa är fantastisk lätt och man ser rätt så bra, det gick att backa utan att vända riggen med hjälp av bara kamera. Jag flyttar mina grejer och så kör vi, display visar:



Bilen är kallt och batteri också därför 259 kilometer som möjligt räckvidd, ZOE har inte varit uppkopplad/laddad när jag kom, jag ställer temp på 19*C som alltid i elbil, det är magisk siffra som drar magisk lite värme och ändå ger ganska behagligt temp i kupé. Det är motorvägg, Örebro – Hallsberg – Kumla, 90 – 110 – 90 – 70 – 50km/h och sträckan är ca. 50km mest motorvägg 90-110km/h, hemma på uppfarten 200km kvar att åka. ZOE har friktionsvinterdäck, vägljud in i kupé är OK, ingen buller eller obehaglig visslande helt normal upplevelse och mycket bra åk komfort som vi är vana med. Ända anmärkning under första sträckan är att ZOE inte gillar sidovindar som blåser mycket ofta i Örebro trakten. Jag har kört ganska brutalt och ballistisk första sträckan och det slutar med snitt 2.13kW/mil snitt förbrukning på 50km kört samt räckviddsmätaren visar 199km möjligt räckvidd. Hittills helt fantastisk och obeskrivligt avslappnad eftersom man är van att vintertid när luft temperaturer är ganska låga att dagens och gårdagens elbilar oftast visar i så kallade ”gissometer” 130-170km som möjligt räckvidd ”Bara”.

Rund 2; kväll, tjej har träning och jag brukar skjutsa/hämta 2+2+2+2mil… jag kör runt 2+5+5+2mil bara för att testa natt tid och vintertid i ZOE ZE40. Och tillbaks hem så blir det total:



Efter ca. 3 timmar aktiv körning jag kunde inte dränera batteri, jag var ballistisk fast det hjälpte inte det var ändå 30% energi kvar. 41kWh är mycket energi och det räcker för mycket åkande definitivt! ZOE ZE 40 är fantastisk, tack Renault att du har skapat så fint och stabilt elbil i supermini klassen som kommer att duga för alla som har 2 bilar och klarar sig på 25mil vintertid och 30-35mil sommartid. ZOE ZE40 kan ersätta alla fossilbränsle slukande stadsbilar utan att man behöver kompromissa nånstans, vi skulle kunna omvandla stora städer till mycket renare och finare miljö för oss alla utan utsläpsgaser om vi bara ger chans till elbilen!


JAG GILLAR:
- BATTERI KAPACITET fantastisk storlek som räcker gott och väll för dem flesta;
- 3-fas laddningen är fantastisk, tillgängligt och snabbt upp till 23kW/timme;
- Åk komfort som är super stabilt för bil i supermini klassen;
- Pris och LEASING deal;
- möjlighet att köpa bil + batteri, tack Renault Sverige, egentligen!!!

Mindre bra detaljer:
- Tjocka framstolar minskar utrymme på back stolar, dock är helt OK för barn;
- Snabb laddning typ 43kW - Q90 modell finns EJ i Sverige (Aja-baja Renault Sverige!!!).



Slutsats; Stabil elbil i supermini klassen, mycket användarvänligt och raffinerad med massa finesser och charm i stilren minimalistisk förpackning. Man ska inte glömma att det är supermini och man måste definitivt ge chans till ZOE. Låna en i 24 timmar sen får ni se vad jag pratar om! Tack Rejmes Örebro att jag fick smaka fantastisk gott produkt, nu gäller det att se över behöv och ekonomi eftersom en stark "vill ha" är väckt... :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar