söndag 26 november 2017

Jag har träffat Leaf 2018

Black Friday 2017 eller snarare Black Lörday… på Örebro Marieberg galleria står parkerad nya Black Nissan Leaf 2018:



Skulle man inte veta exakt på vilken plattform bilen sitter, då skulle man kunna börja om från början och beskriva detalj för detalj, MEN! Det är samma gamla Nissan Leaf. Nysminkad, finslipad, förfinad, förbättrad, raffinerad och mer elegant på nån konstigt vänster. Grejen är att linjerna inte är så konstiga längre, kanterna är subtilare, Leaf liknar ”normal” Nissan, som att Nya Micra har ätit steroider, liksom… Är det bra eller dålig beror vem man frågar…

Kupé:




Klart steg mot ”konventionell” bil. Leaf 1.0 var futuristisk för sin tid, digitalt innan alla andra biltillverkare hade börjat kopiera. Leaf 2018 däremot som steg tillbaka... gamla heliga analoga hastighetsmätaren, som att LEAF måste tilltala dem som inte fattar digitalt. Resten är arrangerat i Nissan stil igen som att Micra är vidare utvecklat. Nu låter jag lite konstigt, men NEJ, Leaf blir finslipad där inne också dock vi som är vana att elbilar promoverar det nyaste, mest revolutionerande, ser inte så mycket revolution. Utvecklingen finns, nya funktioner fick egna knappar så som e-pedal och auto park samt kör-hjälp funktioner. Ergonomisk samma bil, man sitter lika bra eller dålig som i gamla Leaf. Jag fick samma problem att hitta exakt position som jag önskar, exakt som i gamle Leaf, men bilen är högerstyrd, så när originalet kommer mars 2018 återstår att se om funktionalitet och komfort i stolarna fick förbättring eller om det blir samma sittposition. Bagage är större och det känns som att det är mer volym. Bosse förstärkare äter lite av ytan fortfarande men inget skandal eftersom Leaf 2 Zero som vi har beställd är utan om jag har fattat rätt…

Summa-summarum, jag gillar vad jag ser… jag känner mig nöjd med Nissans presentation och finslipning… skulle vara spännande testa starkare elmotor, store batteri och köregenskaper... enda bekymmer är ångest efter att följande video är uppladdat:



Hoppas batteri temperatur inte är nåt som skulle skapa tidigt degradering som i första modeller och att Nissans garanti och prestanda skulle motsvara det som står på papper, aja-baja Nissan!  Eller det kan vara tidigt Demo modell tillverknings/material fel på bilen som var i videon, eller bara för stressad antagande utan grundligt test och fakta... återstår att se! 

Fortsättning följer... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar