söndag 18 mars 2018

Leaf 2 Zero 10 dagar och 1000km senare…





Ibland gör man impulsivt köp, oftast blir det OK, ibland är det miss och inte så bra produkt eller upplevelse. Leaf 2 Zero var impulsiv köp för mig, fantastisk pris och extra erbjudande, stabil produkt och mer än förväntad positiv ägande upplevelse. Idag är dag 10 sedan köp, bilen blev körd 1000km och jag njuter varje gång jag skulle köra. Skulle man klaga på köpet, svar NEJ. Vad är nya Nissan Leaf:


  • Elbil, mycket snål och effektiv, 1.5-2kW/mil,
  • 250km räckvidd året om,
  • Sittplats för 5 personer,
  • 435 liter bagage utrymme,
  • Snabb laddning ca. 1mil/2min,
  • Leaf 40kW är stadsbil och absolut inte lång pendlare till Tyskland eller Italien tex.
  • Med all tänkbar lul-lul utrustning som dagens elbilar har och lite mer,
  • Nissan säger ”simply amazing” för nya Leaf och det stämmer mycket bra!


Att det finns små saker eller liten irritation för olika utrustnings detaljer stämmer också men helhetsbild är så gott som WoW i helheten. Många kritiker säkert hittar olika detaljer som ”DEAL BRAKER”, men mitt bästa råd till alla som spekulerar nya Nissan Leaf 40kW är följande:


  • glöm allt du vet eller har läst om nya Leaf,
  • resonera hur du använder bilen och vad du skulle göra med bilen,
  • titta vilka laddning uttag finns tillgängliga där du bor,
  • resonera klokt och glöm extrem scenario typ jag ska till Danmark eller Åre en gång om år,
  • åk till lokal dealer, låna LEAF och försök simulera din ”normal” dag,
  • testa bilens utrustning ordentligt, tryck på alla knappar och bläddra alla menyer,
  • du kommer att gilla bilen skarpt, kanske inte alla men 8 av 10 säkert och skarpt, jag lovar!


Ge Leaf en chans utan fördomar och förhandla hårt, jämför priser på alla kontinenter och hos alla försäljare så att du kan få övergripande bild om förhandlings möjligheter, Nissan själva har sagt att nya bilen börjar på 30.000USD + moms, glöm inte det!

Länge leve elbilen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar